زالو درمانی و توصیه های قبل و بعد از آن

زالو درمانی بم

از زمان مصر باستان، زالو در پزشکی برای درمان ناراحتی های عصبی، مشکلات دندان، بیماری های پوستی و عفونت استفاده شده است.امروزه بیشتر آنها در عمل جراحی پلاستیک و سایر جراحی های میکروسکوپی استفاده می شود. این به این دلیل است که زالو ها پپتید و پروتئین هایی را که برای جلوگیری از لخته شدن خون کار می کنند، را ترشح می کنند . این ترشحات نیز به عنوان ضد انعقاد شناخته شده اند. جریان خون را نگه می دارد تا به آنها کمک کند درمان شوند.در حال حاضر، زالو درمانی به دلیل سادگی و ارزانی برای پیشگیری از عوارض، مجددا احیا شده است.

چگونه زالو درمانی عمل می کند؟

پیش از این هم در بخش دانستنی های جالب در مورد بدن زالو در نمناک گفتیم که زالوهای دارویی دارای سه فک با ردیف های کوچک دندان هستند. آنها پوست انسان را با دندان های خود سوراخ می کنند و از طریق بزاق ضد انعقاد ترشح می کنند.

سپس زالو اجازه می دهد تا از یک فرد تحت درمان، مدت 20 تا 45 دقیقه در طول زمان خون گرفته شود. این مقدار نسبتا برابر است با 15 میلی لیتر خون . زالو دارویی اغلب از مجارستان یا سوئد می آید.

زالو درمانی برای چه کسانی مفید است؟

موقعیت های مختلفی وجود دارد که می توان از زالو درمانی استفاده کرد. افرادی که ممکن است از آنها سود ببرند افرادی هستند که به علت عوارض جانبی دیابت، بیماری قلبی و افرادی که تحت جراحی زیبایی قرار می گیرند در معرض خطر از دست دادن بعضی از بافت نرم قرار دارند ؛

همچنین زالو درمانی نیز برای درمان لخته های خون و واریس توصیه شده است و علاوه بر اینها زالو درمانی برای بیماری هایی مانند دیسک، سردرد ناشی از مشکلات گردنی، خار پاشنه، کیست مویی، وزوز گوش، اختلال جریان خون چشم، بیماری های وریدی مانند بیماری های التهابی اعضای داخلی تاثیر قابل توجهی دارد.

چه کسانی نباید زالو درمانی انجام دهند؟

افراد مبتلا به کم خونی، بیماری لخته شدن خون و یا شریان های آسیب دیده گزینه های مناسب انجام زالو درمانی نیستند. معمولا توصیه می شود کودکان زیر 18 سال ، سالمندان بالای 60 و زنان باردار از آن جلوگیری شود. افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی یا سابقه ی مصرف داروهای مهارکننده سیستم ایمنی، اختلالات انعقادی و سایر بیماری های خاص را دارند نباید از زالو درمانی استفاده کنند.

فواید زالو درمانی و خواص آن برای رفع مشکلات جسمی

در طول یک جلسه، زالو زنده، خود را به موضع هدف متصل می کند و خون را میمکد. آنها پروتئین ها و پپتیدها را آزاد می کنند که خون را رقیق و از لخته شدن جلوگیری می کند. گردش خون را بهبود می بخشد و از مرگ بافت جلوگیری می کند.زالوها زخم های کوچک Y ایجاد می کنند که معمولا بدون جای زخم درمان می شوند.

طبق گفته ی متخصصان طب سنتی زالوها در افزایش گردش خون و باز شدن لخته های خون موثر است، جای تعجب نیست که آنها می توانند برای درمان اختلالات گردش خون و بیماری های قلبی عروقی مورد استفاده قرار گیرند.

مواد شیمیایی مشتق شده از بزاق زالو به داروهایی تبدیل شده اند که می توانند درمان کننده باشند:

فشار خون
رگهای واریسی
هموروئید
مشکلات پوستی
آرتروز

آزمایشات بالینی نشان می دهد زالو درمانی درمان مناسب برای بیماری های مفاصلی مثل آرتروز است. خواص ضد التهابی و بیهوشی در بزاق زالو باعث کاهش درد و حساسیت در محل مفصل آسیب دیده می شود.

فواید زالو درمانی برای مصارف آرایشی و زیبایی

زالو در حفاظت بافت نرم و بهبود جای عمل جراحی مشهور است. در هر دو مورد مطالعات قبلی و اخیر، زالو درمانی شانس نتایج مثبت در بازسازی ها را بالا می برد.

  1. بینی
  2. پیشانی
  3. پستان
  4. گونه
  5. ارقام (انگشتان و انگشتان پا)

زالو درمانی در لخته شدن خون در طول و بعد از عمل جراحی به بدن کمک می کند به طور طبیعی و کامل التیام یابد. مزایای زالو درمانی برای گردش خون موجب شده است برخی از افراد برای درمان طاسی و ریزش مو روی پوست سر از آن استفاده کنند.

توصیه های مورد توجه قبل از زالو درمانی :

1- تمام آداب حجامت و فصد (زمان و مکان رژیم های غذایی قبل و بعد) درباره زالو درمانی هم صادق است .

2- قرص وارفارین (WARFARIN ) و اسپرین (ASA ) و دی پیریدامول (DIPYRIDAMOL ) و اسویکس (OSVIX ) و کلوپیدگرل (CLOPIDOGREL ) و قرص های مسکن حداقل سه روز پیش از زالو درمانی باید (با نظارت و مشورت پزشک) قطع شود.

3- موهای موضع زالو درمانی کاملاً باید پاکسازی و تراشیده شود.

4- برای زالو درمانی موضع پا و زانو و مچ پا یک جفت دمپایی راحتی به همراه بیاورید .

5- بیست و چهار ساعت قبل از زالو درمانی مقاربت جنسی نداشته باشید.

6- موضع زالو درمانی را فقط با آب خالی و صابونهای غیر معطر قبلاً شستشو دهید. ( از عطر و ادکلن و شوینده های معطر اجتناب کنید.)

7- پس از زالو درمانی موضع زالو اغلب اوقات؛ خونریزی دارد و برای پیشگیری از ضعف و سایر مشکلات ، برنامه کاری، سفر ، مهمانی پس از زالو درمانی نداشته باشید و لااقل هشت ساعت پس از آن در استراحت و آرامش به سر ببرید.

8- برای زالو درمانی عجله نکنید .ابتدا با داروهای گیاهی خاص ، بادکش و حجامت و فصد باید خون و کبد پاکسازی شود و سپس زالو درمانی اثر فوق العاده ای خواهد داشت.

9- مصرف غذاهای سرد (لبنیات ، تخم مرغ، برنج، مرغ ، خیار و کاهو، کیوی ، گوجه فرنگی ، ماکارونی ، آش جو ، لوبیا و … ) قبل از زالو درمانی مجاز نیست. (حداقل هشت ساعت)

10- مصرف رب انار ، آب انار و گلاب (شش واحد آب انار + یک واحد گلاب ) مسهل ها و منضج های گیاهی قبل از زالو درمانی (حداقل یک هفته ) ، بازده زالو درمانی را بسیار مطلوب می کند .از پزشک خود فهرست مسهل ها و منضج ها را بخواهید.

11- گرسنگی یا پر خوری و بی خوابی و کم خوابی سبب کاهش تاثیر زالو درمانی خواهد شد.

12- زنها در حاملگی و ایام عادت ماهیانه نباید زالو درمانی کنند.

13- قبل و بعد از زالو درمانی استحمام طولانی و گرم و سونا و جکوزی جایز نیست.

14- زمان زالو درمانی آرامش روحی و عصبی و جسمی لازم است .در صورت داشتن استرس و ترس ، اضطراب و هیجان زیاد یا نشاط بیش از حد با پزشک و دستیار مشورت کنید.

15- اگر قبل و زمان زالو درمانی ، تلخی دهان و خشکی دهان دارید اندکی رب انار و رب آلو تناول کنید.

16- اسهال ، ادرار زیاد ، تعریق فراوان ، استفراغ فراوان قبل از زالو درمانی نباید باشد.

17- زالوهای مورد مصرف طبی و استریل و یکبار مصرف بوده و قبل از استفاده پزشکی ماهها نگهداری و به شیوه های گوناگون پرورشی آماده مصارف پزشکی می شوند. (نگران آلودگی و انتقال بیماری توسط زالوها نباشید!)

18- زالو درمانی در نوزادان و اطفال نیز کاربردهای تخصصی و بسیار جالبی دارد…
19- در صورتی که مبتلا به بیماریهای خونی و انعقادی و خونریزی دهنده هستید حتما قبل از اقدامات درمانی پزشک را مطلع سازید .( بیماریهایی نظیر هموفیلی ، کمبود پلاکتها و کم خونی و تالاسمی و …)

20- حدود یکصد بیماری توسط زالو درمان می شوند که برخی از آنها عبارتند از : واریس ، گرفتگی عروق قلب ، جوش صورت ، سرگیجه ، سردرد میگرنی ، مشکلات شنوایی ، آرتروز و درد مفاصل ، بواسیر، اگزما ، خارش بدن ، عفونت لثه ، سیاتیک ، وسواس ، خار پاشنه ، فشار خون و …

توصیه های مورد توجه پس از زالو درمانی

1- تا چهار روز موضع زالو با آب تماس نداشته باشد.

2- موضع زالو ها بطور طبیعی هشت تا شانزده ساعت خونریزی دارد . در صورت خونریزی عادی و ملایم نگران نباشید . تحرک کمتر و حالت دراز کش سبب کاهش خونریزی می گردد . پس از دوازده ساعت ادامه خونریزی به پزشک مراجعه کنید یا با مطب تماس بگیرید.

3- هشت ساعت پس از زالو درمانی پانسمان را باز کنید و در صورت خونریزی پودر گیاهی انعقاد را روی موضع بریزید و مجدداً پانسمان کنید.

4- احتمال تورم و گاه خارش موضع زالو پس از بیست و چهار ساعت شروع می شود و گاهی تا یک هفته ادامه دارد که در صورت خارش محدود از روغن بنفشه و روغن گشنیز یا روغن کافور استفاده کنید و در موضع زالو استعمال کنید . در موارد خارش شدید به مطب مراجعه کنید.

5- پس از زالو درمانی تا بیست و چهار ساعت مقاربت جنسی نداشته باشید.

6- پس از زالو درمانی استراحت فیزیکی و بدنی و حتی استراحت فکری (پرهیز از تنش ، مطالعه ، تلویزیون ، مهمانی یا …) توصیه شده است .(حدود هشت ساعت)

7- تا بیست و چهار ساعت نمک و تخم مرغ و ماهی و ترشی جات مصرف نشود.

8- تماس سرما و آب سرد با موضع زالو سبب خارش شدید و تورم می گردد.

9- بطور کلی غذاها و ادویه و میوه های بسیار گرم و بسیار سرد پس از زالو درمانی ممنوع و مضر می باشد و بیشتر از غذاهای معتدل نظیر ، کرفس ، جو، گلابی، آبگوشت، شیر برنج، قیمه ، سیب ، سوپ جو، سکنجبین، سرکه شیره و … باید استفاده کرد.

10- مصرف غذاهای سنگین و چرب و پرخوری پس از زالو درمانی بسیار ضرر دارد.

11- پس از زالو درمانی حتی المقدور کمتر سرپا بایستد و پیاده روی کمتر داشته باشد.

12- خواب پس از زالو درمانی تا شش ساعت ممنوع است.

13- مصرف غذاهای شور و حمام گرم پس از زالو درمانی جایز نیست . ( هر هشت ساعت یک لیوان شربت عسل تا سه روز ) مصرف شربت عسل، آب انار و گلاب ، مالت جو و شکر سرخ پس از زالو درمانی مفید است.

14- ندرتاً پس از زالو درمانی عوارضی نظیر تب و تپش قلب ، ازدیاد فشار خون ، اضطراب ، سردرد ، سردی و لرزش بدن ، رنگ پریدگی ، تهوع و … پیش می آید که پزشک شما را راهنمایی خواهد نمود .(این عوارض موقت و مقطعی بوده و جای نگرانی ندارد.)

15- تا بیست و چهار ساعت پس از زالو درمانی مصرف تخم مرغ و غذاهای حاوی تخم مرغ ممنوع است.

16- غذاهای بسیار تند و تیز و بسیار ترش و بسیار شیرین تا بیست و چهار ساعت ممنوع است. (ادویه و کتلت و …)

17- در صورت عطش و خشکی دهان پس از زالو درمانی ماء الشعیر و شکر سرخ هر هشت ساعت میل شود .

18- جهت جبران خون از دست رفته 5 شب هر شب یک تا دو سیخ گوشت گوسفند کباب شده (بدون نان و بدون برنج ) خالی میل نمایید . ( به جای شام) با سماق و لیمو ترش و عسل میل شود کاملتر خواهد بود.

نمناک