داروهای گیاهی موثر بر کلسترول و چربی خون

گیاهان داوریی در چربی خون - طب سنتی بم

زندگی در جوامع صنعتی، مصرف غذاهای آماده و چرب، عدم تحرک کافی و استرس های روز افزون کاری موجب ایجاد عوارض در انسان چون دیابت، فشار خون، چربی و کلسترول بالا و در مراحل پیشرفته آلزایمر و MS و.. شده است. یکی از عوارض گسترده و ناراحت کننده ای که در این جوامع شیوع فراوان پیدا نموده ابتلا به افزایش کلسترول و تری گلسیرید بالا می باشد که افزون بر درمانهای دارویی، بهبودی نهایی آن مستلزم تغییر در روش زندگی و انجام تحرک کافی و خودداری از مصرف غذاهای ناسالم می باشد.

خوشبختانه داروهای مفید موجود جهت کنترل کلسترول و چربی خون موجب افزایش طول عمر و سلامتی بسیاری از مبتلایان به این عوارض گشته است. پژوهش های انجام شده در مورد گیاهان موثر بر افزایش کلسترول و چربی، موجب شناخت گیاهان مفیدی شده است که با مصرف آن می توان میزان کلسترول و چربی خون را کنترل و سلامتی را باز یافت.

مهمترین گیاهانی که برای این منظور شناخته و معرفی شده اند عبارتند از:

زردچوبه، مر(مرمکی)، یونجه، کنگرفرنگی، شبت، سیر، خرفه.

نحوه استفاده مر در کاهش چربی

صمغ مر و صمغ مقل (گوگول): به صورت قرص و کپسول جهت مصرف خوراکی روزانه 2-1 گرم توصیه می شود. استفاده از این دارو در دوران بارداری و شیر دهی مجاز نمی باشد. ممکن است حساسیت پوستی ایجاد کند و از مصرف خوراکی فرآورده های الکلی این صمغ خودداری شود.

کنگر فرنگی: برگها و قسمت انتهایی گیاه اثر قاطعی در پایین آوردن کلسترول و تری گلیسرید دارا می باشند. و همچنین این دارو موجب افزایش میزان چربی های سفید(HDC) نیز می گردد. برای حصول اثر دارو باید حداقل چند ماه متوالی مصرف شود. در حال حاضر در بازار دارویی قرص و کپسول آن موجود می باشد.در بیماران دارای سنگ صفرا فقط زیر نظر پزشک معالج مصرف شود.

شوید( شبت): زیاده روی در مصرف شوید باعث کاهش بینی و تاری دید می شود.

خرفه: استاد بزرگ پزشکی اصفهان ، شادروان علامه دکتر ابوتراب نفیس به گیاه خرفه توجه خاصی مبذول داشته و بالاخص شمم آنرا برای پایین آوردن چربی و کلسترول خون به مقدار زیاد تجویز می فرمودند و عقیده داشتند که این گیاه برای سلامتی بدن بسیار سودمند و ارزشمند می باشد.