گیاهان دارویی موثر بر دیابت(قند خون)

گیاهان-دارویی-ضد-دیابت - طب سنتی بم

دیابت یا بالا بودن قند خون از بیماریهایی است که از قدیم الایام شناخته شده است. این بیماری با نام ذیابیطن بر گرفته از نام یونانی (دیابت) در آثار اطبای ایرانی ذکر شده و علائم آن شامل تشنگی زیاد، ادرار زیاد، خشکی دهان و حتی خونریزی چشمی توسط آنان شناخت و شرح داده شده است.

از بین گیاهانی که برای درمان دیابت تجویز می شده گیاهان شنبلیله-مریم گلی-دارچین-پوست غلاف لوبیا و ریحان بیش از همه مورد توجه بوده و اخیرا هم گیاه دریائی کلپ و گیاه گالگا مورد مطالعات گسترده قرار گرفته اند.

استویاStevia: گیاه استویا پس از مطالعات گسترده نوین درباره آن اخیرا مورد توجه بیشتر محققین قرار گرفته و به مقدار زیاد در کشورهای هند، چین کشت و پرورش داده شده است. این گیاه در حقیقت یک شیرین کننده گیاهی غیر شکری می باشد که افزون بر اثر شیرین کنندگی بسیار ممتاز (تا40برابر بیشتر از شکر) قند خون را هم پایین می آورد. در سالهای اخیر در نواحی شمال کشور کشت و پرورش داده می شود. قسمت مورد استفاده گیاه برگ آن است. علاوه بر کاهش قند خون خاصیت ضد میکروب، کاهش فشار خون نیز دارد و از آن به عنوان شیرین کننده دارو و نوشابه ها نیز استفاده می شود.