داروهای گیاهی موثر بر نفخ

داروهای گیاهی موثر بر نفخ - طب سنتی بم

سوء هاضمه، نفخ و احساس سنگینی در معده از عوارض شایع اندام گوارشی می باشند که عده زیادی به آن مبتلا و از عوارض آن رنج می برند. خوشبختانه در عالم گیاهی، گیاهان بسیار مفیدی برای بر طرف کردن این عوارض شناخته شده اند که از دیر باز مورد استفاده در درمان می باشند. از بین گیاهان فوق الذکر رازیانه، هل، نعناع، مرزنگوش، زیره بیش از هم مورد توجه بوده و مورد استفاده می باشد.

رازیانه: از گرفتگی و اسپاسم کانال گوارشی جلوگیری نموده و موجب بر طرف شدن نفخ می شود و اشتها را افزایش می دهد.

هل: کاربرد اصلی هل در پزشکی استفاده از آن در برطرف کردن عوارض فوقانی لوله گوارشی می باشد و آن را یک تسهیل کننده هضم مناسب مصرفی می نمایند. به عنوان یک داروی نسبتا گرم اثر ضد درد معده داشته و کولیک معده و حالت تهوع و مشکلات هضم را بر طرف می نماید. امروزه هل را به همراه گل های بابونه برای برطرف کردن عوارض ملایم گوارشی تجویز می نمایند. حدالمقدور از دانه های خرد شده هل استفاده شود. اضافه کردن هل به قهوه موجب ارتقا کیفیت و اثر بخشی آن گردیده اند.
زیره: مهمترین قسمت مورد استفاده آن میوه و روغن حاصل از افشردن میوه های رسیده می باشد. امروزه از زیره بیشتر برای اسپاسم های گوارشی، نفخ، احساس سیری و همچنین موارد اختلالات عصبی قلبی و گوارشی استفاده به عمل می آید.
برای نگهداری زیره توجه می شود میوه را دور از نور و رطوبت، در ظرف درب بسته شیشه ای یا فلزی نگهداری کنید.